Helsinki: studiereis part 1

In een eerdere blog vertelde ik dat ik actief lid ben bij studievereniging Flow. Vorig jaar was ik lid van de Promocommissie, dit jaar van de Webcommissie. Binnen de vereniging zijn er 12 commissies, waaronder de Studiereiscommissie. Deze commissie organiseert de jaarlijkse studiereis en die ging dit jaar naar Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). In deze blogpost vertel ik je over Helsinki, het eerste deel van onze trip.

Met de gekkies van de Web

Op woensdag verzamelden we om 5:00 uur ’s ochtends bij de universiteit en vertrokken we met de bus naar Schiphol. Ondanks wat vertraging waren we nog prima op tijd om met 50 Flow’ers onze bagage af te leveren en door de douane te gaan. Rond 10:00 steeg het vliegtuig op en een paar uurtjes later stonden we in het centrum van Helsinki. Na een beetje proppen (50 Flow’ers met (soms wel 2) koffers) namen we de tram naar onze verblijfplaats, een hostel (new experience). In de namiddag namen we de veerboot naar Suomenlinna, een prachtig eilandje dat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst staat. Na een wandeling over het eiland aten we heerlijke (vega)burgers bij Naughty BRGR en sloten we onze eerste dag af bij de karaokebar.

AMS – HEL
Suomenlinna

Op donderdag begonnen we onze dag met een bezoekje aan Haaga-Helia, de University of Applied Sciences in Helsinki. Er zijn verschillende vestigingen van deze univesiteit door heel Finland. In Helsinki ligt de focus op de Computer Sciences, dus dat sloot goed aan bij onze studie. Na een rondleiding door het gebouw en een lekkere lunch, gingen we naar ons eerste bedrijfsbezoek. We kregen de keuze uit drie bedrijven, zodat er voor ieder wat wils was: OSG Communications, Curious AI en Miltton. Ik koos voor OSG Communications, een PR- en communicatiebureau. Na een interessante presentatie en een Q&A, rustten we uit in het park en aten we heerlijke pizza’s. ’s Avonds namen Ed en Sarah van Green Cap Tours ons tijdens een kroegentocht mee naar de leukste pubs en clubs van Helsinki.

Op vrijdag startten we de dag met een city tour, zodat we alle mooie plekjes van Helsinki te zien kregen. De commissie had een aantal opdrachten bedacht die we tijdens de wandeling konden uitvoeren, een soort Crazy 88. Om ons extra te motiveren, was er voor de winnaars een prijs: een fantastisch studiereis T-shirt. We waren met ons groepje nogal fanatiek en wonnen de T-shirts (still proud). Na onze overwinning reisden we met het openbaar vervoer naar Nuuksio, een van de nationale parken in Finland. Hier deden we een prachtige (maar ook zware) hike door de bossen.

De Domkerk van Helsinki
Het begin van de hike
Fotomomentje tijdens de hike in Nuuksio

Op zaterdagochtend hadden we nog even vrije tijd en gingen we met een klein groepje naar het centrum om een lekkere crêpe van Cone’s te eten. We liepen nog even door de stad en vertrokken daarna met de tram naar de haven. Daar namen we de veerboot naar Estland om aan het tweede deel van onze reis te beginnen. Hierover schrijf ik binnenkort een nieuwe blog!